Dział HR: doradca, challenger, a nie administrator

By 22 lutego 2018 Kwiecień 5th, 2019 Zarządzanie
Dział HR

W najnowszym wydaniu magazynu „Szef Sprzedaży” Robert Szewczyk, gospodarz programów telewizyjnych „Na planie Sprzedaży” i „HR Talk – Sprzedaż to ludzie” rozmawia z Grzegorzem Jóźwikiem, dyrektorem komercyjnym L’Oréal o tym, jaką rolę dział HR powinien odgrywać we współpracy z działem sprzedaży.

Wśród wielu zagadnień dotyczących wyzwań współczesnego szefa sprzedaży znalazły się dwa pytania dotyczące wsparcia, jakiego dział HR powinien udzielać działowi sprzedaży:

Czego szef sprzedaży w pierwszej kolejności powinien oczekiwać od działu Human Resources?

Grzegorz Jóźwik: Przede wszystkim zdefiniowania roli HR biznes partnera, jako funkcji, która kreuje i jest doradcą, zna dobrze biznes, realia, a także potrzeby. Porusza się płynnie po obszarach HR-owych, ale również jest zorientowany, co dzieje się w biznesie, aby mógł zaproponować rozwiązania spełniające lub przekraczające wymagania biznesowe. Na podstawie powyższej wiedzy, HR jest w stanie podejmować odpowiednie decyzje w zakresie tworzenia, modyfikowania struktur oraz prowadzenia procesów rekrutacyjnych, z wykorzystaniem istniejących zasobów ludzkich jaki i bazy potencjalnych kandydatów.  To także doradztwo i wsparcie w sytuacjach nagłych  – przejście przez proces tak, aby odbywało się to możliwie najmniejszym kosztem dla organizacji i zaangażowanych zespołów. W ramach rozwoju obszarów i kompetencji pracowników, HR jest odpowiedzialny za tworzenie narzędzi takich jak ścieżki rozwojowe, „mapping” pozycji i stanowisk, planu szkoleń, tworzenie możliwości zdobywania praktycznego doświadczania.

Z moich doświadczeń wynika, że działy HR często pracują według schematów, które nie odzwierciedlają aktualnych potrzeb, nie wychodzą proaktywnie z rozwiązaniami usprawniającymi działania biznesowe, a taka już dzisiaj powinna być ich rola – doradcy, challengera, a nie administratora. Dział HR powinien być na bieżąco z trendami, zjawiskami w obszarze polityki personalnej oraz idealnie byłoby, gdyby przekazywał tę wiedzę swoim biznes partnerom.

Oczekuję tego, że dział HR dba o wizerunek firmy i poprzez wystąpienia, spotkania na uniwersytetach, pomaga polować na najlepszych kandydatów.

Jaki wpływ pana zdaniem dział Human Resources ma lub może mieć na osiąganie przez firmę założonych celów sprzedażowych?

Grzegorz Jóźwik: Dział HR, który w wielu organizacjach umiejscowiony jest strukturalnie i procesowo daleko od biznesu powinien ewoluować w kierunku ściśle współpracującego z poszczególnymi działami biznes partnera. W dzisiejszym świecie kluczowe są: odpowiednie zarządzanie motywacją, rozwój kompetencji, karier pracowników jak i oczywiście rekrutacja odpowiednich kandydatów.

Odpowiednio zbudowane programy stażowe (jak np. działający z wielkim powodzeniem Talent Development Program w L’Oréal) i sprawny proces rekrutacji spoza organizacji są kluczowymi obszarami rozwoju dla każdego działu sprzedaży. Przedstawiciele działu HR powinni permanentnie mapować rynek, spotykać się z potencjalnymi kandydatami – nie tylko w wypadku rekrutacyjnych procesów, ale również po to, aby zorientować się co dzieje się na rynku. Kandydaci często są doskonałym źródłem informacji rynkowych. Utrzymywanie w puli potencjalnych kandydatów na kluczowe stanowiska oraz na te z największą rotacją, np. przedstawicieli handlowych, pozwala szybko i skutecznie uzupełnić wacat oraz nie powodować turbulencji w funkcjonowaniu poszczególnych działów.

Cały wywiad można przeczytać w nr 37 „Szefa Sprzedaży”, marzec-kwiecień 2018.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
(Głosów: 22, średnia: 4,64 z 5)
Loading...