

Trener prowadzący szkolenie






Małgorzata Jastrzębska (Ex-kupiec / Trener)
19 lat doświadczeń w sprzedaży. Wieloletni manager sieciowy i praktyk biznesu. Rozpoczęła pracę w Globi, gdzie była m.in. stock menedżerem, kierownikiem ds. zamówień i kupcem. Od 2000 roku – kupiec CARREFOUR zarządzający kolejnymi działami. W latach 2002 – 2011 Senior Manager ds. Zakupu Sektora „PDK” i „PFT” Carrefour Dyrekcja Wykonawcza. Pracując na sklepach zajmowała się. projektem „merchandising”; działem Non Food. Pracując w jednej z największej na świecie korporacji, nawiązała współpracę z dziesiątkami dostawców. Realizowała projekty również w sytuacjach szczególnych np. „misje na prowincji”, zwolnienia grupowe, fuzje, kryzys wartości. Certyfikowany Coach (ICF ACC). Połączenie twardych umiejętności biznesowych z nastawieniem na rozwój „miękkich” kompetencji. Specjalista w negocjacjach. Ekspert w zapisach kontraktowych. W kontakcie z Dużymi Graczami, umie pokazać przestrzeń w rozmowach, ale i cel walki o każdy cm pola. Rozumie specyfikę pozycji rynkowej małych jak i dużych firm, które planują rozwój współpracy z silnym partnerem. Specjalizacja: Negocjacje z Kupcem, Współpraca z sieciami, Category Management, Controlling finansowy.


Cele szkolenia
- będziesz potrafił rozpoznać problem we współpracy z kupcem, będziesz potrafił przewidzieć jego ewentualną eskalacje,
- poznasz typowe zachowania kupców w sytuacjach konfliktowych,
- opanujesz taktyki i strategie zapobiegające konfliktom z siecią,
- będziesz potrafił zebrać błędy sieci i nauczysz się, jak ich używać w negocjacjach zamiast oddawania upustów,
- dowiesz się, jak inni poradzili sobie w takich sytuacjach, czego powinieneś unikać jak ognia w pracy z kupcem,


O szkoleniu
W dobie kiedy sprzedaż internetowa „zabiera” olbrzymią część tortu sprzedażowego tradycyjny formom sprzedaży, wiedza i umiejętności planowania i egzekucji sprzedaży w kanale e-commerce stają się kluczowe. Umiejętności i wiedza zdobyta na szkoleniu pozwolą zrozumieć specyfikę handlu w Internecie, wybrać właściwych partnerów do rozwoju sprzedaży, w sposób metodyczny i zorganizowany zaplanować kooperację ze sklepami internetowymi, prawidłowo przygotować niezbędne materiały do rozpoczęcia współpracy oraz świadomie monitorować wszystkie kluczowe KPI.
Informacje organizacyjne








Grupa uczestników – max. 15 osób


Szkolenie trwa 2 dni (ok. 16 godzin)


Szkolenie prowadzi: 1 trener – praktyk sprzedaży


Miejsce: dowolne, wskazane przez klienta


Szkolenie certyfikowane


Organizator
Blended learning (sala szkoleniowa + online)










Zdobądź certyfikat szkolenia






- Po ukończeniu szkolenia, otrzymasz certyfikat ukończenia szkolenia w formie papierowej.
- Certyfikat jest dowodem ukończenia jednego z najlepszych tego
typu szkoleń sprzedażowych. - Dodatkowo po ukończeniu szkolenia handlowego, otrzymasz
potwierdzenie umiejętności sprzedażowych w sieci LinkedIn!
Zobacz ramowy program szkolenia






MODUŁ 1: Nowe oczekiwania sieci, poprawa warunków
Współpracujące osoby z sieciami handlowymi, wiedzą, że co roku klienci oczekują poprawy warunków. Sieci nie wiążą tego z obietnicą większego obrotu lub większej ilości serwisów. Dlaczego sieci wciąż chcą poprawy? Na czym budują swoje stanowiska i czy rzeczywiście potrzebują dużej poprawy warunków? W module m.in.
- Efekt ważony poprawy warunków handlowych na kategorii.
- Parametry kontroli negocjacji kupca z dostawcami przez jego szefa.
- Targetowanie kupca w negocjacjach rocznych.
- Tabela danych zbiorczych dostawcy na tle innych w kategorii.
- Dwie szkoły radzenia sobie z wygórowanymi oczekiwaniami.
- Obrona przed nowymi żądaniami kupca – kiedy obrót spada i kiedy rośnie.
MODUŁ 2: Wprowadzenie cennika – jak to przeprowadzić
Stosunki z kupcem mogą zostać postawione na ostrzu noża, kiedy nie może on wprowadzić cennika (opory wewnętrzne i proceduralne sieci), a Wy przedstawicie wizję zawieszenia dostaw. Jak rozmawiać z odbiorcą, gdy nasza dokładka na cenach (na zamówieniu wciąż stare ceny) jest ponad moce kosztowe? Kiedy kupiec blefuje, grożąc blokadą lub częściowym delistingiem produktów, a kiedy robi to z przyzwoitości? W module m.in.:
- Przestrzenie czasowe procesu zmiany cen zakupu oczami kupca.
- Pokaz tabeli „Jak zmienia się marża po wejściu zmian cen zakupu”.
- Pricing sieciowy – rola i powiązania z kompetencjami kupca.
- Średni ważony indeks cenowy na cenie detalicznej.
- Co musi mieć KAM idący na rozmowę w konflikcie cennikowym.
- Wzór pisania maila do kupca o braku możliwości towarowania po starych cenach.
MODUŁ 3: Delisting – wycofanie, blokada wejścia nowych SKU
Zdarza się, że sieci decydują się na wyłączenie z zamówień części asortymentu. Wymieniając powody, powołują się na małą rotację lub duży wybór w kategorii. KAM, który nie pozwala sobie na wycięcie asortymentu i podejmujący działania, naraża się na stratę relacji i kontraktu? Delisting jest próbą ugrania nowych budżetów ze strony kupca? Jak podejść do kupca, by zechciał wprowadzić nasze nowe pozycje? W module m.in.:
- Kiedy kupiec może blokować, a kiedy jest to manipulacja.
- Tabela obrotu i rentowności dla produktu, który wchodzi na półkę.
- Budżety wspierające nowe pozycje – jak kontraktować i jak wypłacać.
- Ćwiczenia „ Kupiec delistuje, a Ty nie masz budżetu – obrona”.
- Trzy metody wejścia do sieci (Uciekający pociąg, Bądź dawcą i brakujące puzzle).
MODUŁ 4: Oczekiwania refundacji utraconej marży przez sieć
Liderzy i dostawcy miewają spotkania w stylu renegocjacji, gdy kupiec informuje o konieczności refundacji utraconej marży. Kupcy powołują się na spadki średniej marży, nie zawsze dzieląc się szczegółowymi danymi. Może tak się zdarzyć, gdy marża faktycznie w całej kategorii spada. Jaką rolę kupcy nadają dostawcom i czy każdy musi pomagać w ratowaniu utraconej marży? W module m.in.:
- Analiza pozioma i pionowa kupca w ocenie dalszych decyzji.
- Udziały rynkowe – jak mogą pomóc, a jak zaszkodzić.
- Jak rozmawiać o marży klienta, aby nie obiecywać.
- Po czym poznać, czy kupcowi zależy na obrocie, czy na marży.
- Ćwiczenia grupowe: „ Pewna wypowiedź klienta na zapytanie o refundacji marży”.
MODUŁ 5: Niespełnione obietnice
Oczekując i otrzymując poprawę warunków handlowych, sieci skłaniają się do obietnic, które nie zawsze mają odbicie we współpracy śródrocznej. Jak sprawdzać ustalenia, określać wypłacalność budżetów, by nie okazało się, iż zapłacono, a czegoś nie można zrealizować? W module m.in.:
- Obietnice ilości i jakości serwisów promocyjnych.
- Wielkość obrotu i progi bonusu warunkowego.
- Obietnice ilości towaru na promocje.
- Efekt promocyjny.
- Wejście nowych produktów w ciągu roku.
- Pokaz: tabela “Jak kupiec monitoruje ewolucję obrotu na dostawcy w IV kwartale”.
MODUŁ 6: Kary umowne i niekorzystne zapisy kontraktowe
Nieplanowane faktury sieci to bolączka. Sytuacje te są pochodną podpisania niekorzystnych kar umownych. Co zrobić, gdy mamy zapis, a nie jesteśmy w stanie osiągnąć poziomu dostaw? Jak wyjść z zapisu? Czy przejście z kontraktu brandowego na kontrakt „net net” jest korzystne? W module m.in.:
- “Service level” (procent dostaw realizowanych).
- Przegląd najlepszych i najgorszych zapisów kar umownych.
- Jak sieci liczą poziom utraconej marży i obrotu.
- Obrona w trakcie spadku naszego “service level”.
- Plusy i minusy przejścia z kontraktu brandowego na ” net-net”.
MODUŁ 7: Egzekucja sugerowanych cen detalicznych na rynku
Klienci detaliczni zmieniają ceny detaliczne. To ma zły wpływ na współpracę z innymi kontrahentami żądającymi nowych warunków, by osiągać ceny rynkowe i realizować swoją marżę. Jak wygląda zaplecze prawne dostawcy? Jak rozmawiać z kupcem, by zmieścić się w „chciałbym pomóc, lecz nie mam wpływu na rynek”, a „nie mogę poprawić warunków”? W module m.in.:
- Co wolno dostawcy w temacie sugerowania cen sprzedaży.
- Co robi kupiec nie biorący udziału w wojnie cenowej.
- Sugestie cenowe w obrębie promocji i cen półkowych.
- Jak wpływać bezpiecznie na decyzje kupca o zmianach cen.
MODUŁ 8: Brak chęci rozwoju sprzedaży i wejścia w promocje
Jedną z trudniejszych sytuacji dla dostawcy jest brak zaangażowania drugiej strony. Pracujemy, mamy dobre warunki, relacje, ale sieć nie angażuje się w większe obroty; jest zamknięta na promocje, w których przyrost sięga kilkaset procent. Czemu druga strona nie chce kupić pomysłu na dodatkowy obrót, a robi to z innymi dostawcami? W module m.in.:
- Przywiązanie sieci do dostawcy i na odwrót – mity i praktyki.
- Kategoryzacja dostawców oczami kupca – trzy grupy.
- Tzw. poczekalnia – kto jest najbliżej szansy na rozwój biznesu.
- Joint Business Plan – rola, modele i sposoby podania.
- Ćwiczenie – case study: „Co by musiało się stać, by zrobił Pan z nami promocję?”.
Opinie uczestników














